Kläder för alla väder

Klädtips för barn på I Ur och Skur

Att vara torr och varm är en grundförutsättning för att kunna har roligt ute i alla väder.

Man behöver inte köpa de dyraste kläderna för att det ska fungera hos oss. Däremot behöver barnet funktionella kläder i lagom storlek och minst ett ombyte av ytterkläder.

”LAGER PÅ LAGER-PRINCIPEN”

Ett enkelt och bra sätt att hålla sig lagom varm är att klä sig i flera lager. Luften i och mellan lagren isolerar – genom att ta bort och lägga till lager kan man lätt anpassa klädseln till temperatur och aktivitetsgrad.

Innersta lagret

Understället i ylle, ullfrotté eller funktionsmaterial (t.ex. bambu, polyester) har barnet närmast kroppen. Dess funktion är att transportera bort fukt från kroppen och hålla barnet varmt. Kläder i bomull gör att fukt absorberas och därmed är kyla snart ett faktum. Ull leder bort fukt, blir blött men värmer ändå. Funktionsmaterial leder bort fukten.

Mellanlagret

Mellanlagret är ett värmande isolerings lager och ska vara luftigt. Det tar emot fukt från det innersta lagret, för det vidare, isolerar och håller värmen mellan lagren. En tunnare eller tjockare (beroende på aktivitet) tröja/byxa av ylle, fleece, (ej bomull) tas på utanpå det innersta lagret. Här kan man ta på flera lager utanpå varandra vid behov.

Yttre lagret

Det här lagret ska skydda mot vind, regn, och/eller snö. Det ska hålla barnet torrt.

Det är bra om plagget har andningsförmåga. Man kan bli fuktig mellan lager 2 och 3, om man svettas i sin aktivitet och det yttersta lagret inte släpper igenom fukt tillräckligt fort.

Skalkläder

Skalkläder är ofodrade, vindtäta byxor och jacka/overaller, som släpper igenom fukt från inre lager bra. Många skalkläder är även motståndskraftiga till väta och kan användas när det är blött ute, men inte under ihållande regn. Skalkläderna används med eller utan mellanlager, beroende på temperatur och aktivitet.

Galonkläder

Har barnet när det regnar ute eller är väldigt blött. Galonet ”andas inte” och är därmed inte lämpligt som ytterlager vid fint väder, eftersom fukt från de inre lagren inte kommer igenom, utan istället stannar kvar. Dessutom nöts galonet fort ut om det används när det inte regnar och mister då sin funktion.

Overall/vinter kläder:

Behöver vara väl tilltagna i storleken för att rymma flera lager kläder under. Försök hitta en modell som passar till just ditt barns kropp.

TÄNK PÅ:

Det är viktigt att det finns gummiband (som är hela) längst ner på overaller och byxor. Utan gummiband åker ofta byxbenen upp över skon och snö och väta kommer in och gör ditt barn blöt och kall.

Mössor/huvudbonad:

Likt ett termoslock håller mössan oss varma. Utan mössa släpps värmen ut från kroppen. Det är viktigt att barnets mössa går ner över öron och nacke utan att vara för stor. Det finns otroligt många olika modeller på mössor. Försök hitta en som har bra passform för just ditt barn.

Under sommaren är det bra om barnen har solhatt eller keps, som skydd mot solen.

På våren/hösten är en tunnare mössa i exempelvis trikå bra.

På vintern behöver barnen varmare och fodrade mössor.

”Hals, handleder och fotleder är bra ventilationsområden, täck om du är kall och öppna upp runt dessa områden om du är varm.”

Buff:

På I Ur och Skur Hattstugan vill vi gärna att barnen använder buff. Buffen har så många bra användningsområden: Mössa, halsduk, vindskydd, hjälmhuva, hårband….

Den skyddar mot vind, kyla, sol och damm under friluftsaktiviteterna samtidigt som den transporterar bort fukt från kroppen.  Många barn tycker inte om att dra upp jackan/overallen hela vägen upp i halsen. Då är buffen ett utmärkt komplement, som är mjuk mot halsen samtidigt som den håller barnet varmt.

Vantar/handskar:

När det kommer till vantar och handskar så finns det ju verkligen en uppsjö att välja mellan.

Alla vantar och handskar blir blöta och kalla när man är ute länge. Det är därför bra med flera par på förskolan.

Vår och höst: Då fungerar det oftast bra med enkla tumvantar eller fingervantar. De är inte så klumpiga och man kan leka obehindrat.

Vinter: När det blir kyligare, så gäller även här; lager på lager som bästa tips.

En innervante som värmer (gärna av ull) och en yttre skalhandske som står emot snö och vatten, räcker långt. När det är som kallast under vintern så kompletteras den inre vanten med en varmfodrad handske, istället för skalhandske. De varmfodrade handskarna/ skalhandskarna kan givetvis användas utan innervante också, beroende på vädret.

Vid regn: Under blöta perioder är galonhandskar ett måste. Det finns både ofodrade och fodrade. Väljer man ofodrade så är det viktigt att det finns flera bra vantar i ull att ha under. Väljer man fodrade så behövs det flera par, eftersom fodret ofta blir blött och man måste byta till torra efter en stund med vattenlek.

Sockor

För att känna sig varm när man är ute är det viktigt att ha rätt sockar. Inomhus kan det vara bra att använda till exempel halksockor/ mockasiner för att ha varma fötter, som dessutom får bra grepp. När vi går ut är det dock viktigt att byta till torra, varma sockar. Här är yllesockor eller sockor av ullfrotté att rekommendera.

Skor/stövlar:

Eftersom vi spenderar stora delar av dagen utomhus, är det viktigt att barnen har bra skor på fötterna, oavsett vilken årstid det är.

Springskor: Så länge det är varmt och torrt ser vi gärna att barnen använder någon form av gympaskor eller ”springskor” som vi kallar det. De är lätta för barnen att ta på sig och springa och leka i, utan att det blir för svettigt om fötterna.

Kängor: Kängor som ska fungera i vår verksamhet bör ha en tjock mönstrad sula som isolerar underifrån och får bra grepp. De är helst vattentäta genom olika membran (t.ex. Gore-Tex) Det är bra med en klack som håller gummiband som sitter på ytterkläderna, på plats under skon. Hitta en stabil modell som sitter bra på barnets fot.

Vinterkängor: I vinterskor är det viktigt att barnet får plats med en sula och en ullsocka.  Se till att det finns gott om plats och att skon inte är för smal. Det kan också göra att barnet fryser om fötterna. Breda skor med ordentligt med plats för tårna gör att barnens fötter håller sig varma. Många skomodeller har numera gummi, eller annat vattenavvisande material på den nedre delen av skon. Det har visat sig vara väldigt bra de senaste vintrarna, då vi haft milt och blött väder.

Stövlar: I vår verksamhet behöver vi stövlar en ganska stor del av året, bland annat på våra friluftsskolor i skogen och vid vattnet. Både vår, höst och mildare vintrar är stövlarna väl använda. Temperaturerna kan skifta fort hos oss här i norr, så investera i både ett par fodrade och ett par ofodrade stövlar. Se gärna till att det finns lite rum för en extra sula/ strumpa vid behov. Även stövlarna bör ha en liten klack!

TÄNK PÅ:

När du ska köpa skor: ta hjälp av den kunniga personalen i butiken, så de kan mäta barnets fot! Testa gärna skor med en ullstrumpa på, så du vet att det inte blir för trångt.

Tänk på att hitta en modell av sko som passar just ditt barns fot. Det är viktigt med passform och storlek. För klumpiga/tunga skor hindrar ofta ditt barn i sin motoriska utveckling!

I Ur och Skur Hattstugans mål när det gäller barnens kläder:

Vårt mål är att barnen under sin förskoletid ska få möjligheten att lära sig att klä på sig själva. Få känna stolthet i att ”Jag kan”.

Barnen behöver få tid till att öva och ibland hjälp av oss vuxna för att komma vidare.  Här kan ni som vårdnadshavare hjälpa ert barn genom att hålla ordning på barnens hyllor. Det ska var lätt för era barn att ta ner och på de kläder som behövs för dagens utevistelse. En rörig och överfull hylla ger inte de bästa förutsättningarna för att lyckas.

Som vårdnadshavare är det ditt ansvar att det finns kläder, i lagom storlek
och passande för de olika årstiderna på plats. Vi ger gärna råd och tips om ni känner er osäkra.

TÄNK PÅ:

Alla barnens kläder behöver vara märkta, det underlättar för oss i hallen och era barns kläder hittar lättare tillbaka om de hamnat på villovägar.

Ur Förskolans läroplan Lpfö18:

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • sin identitet och känna trygghet i den.
  • självständighet och tillit till sin egen förmåga.